חדשות

טיול בטבע במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים כרמל

לא רק מוניטורים מצפצפים וזונדות – מקרני ענק ביחידה לטיפול נמרץ ב"כרמל" מאפשרים למאושפזים לצאת אל מרחבי הטבע ולקדם את החלמתם

צוות רפואי לצד מטופל הצופה בסרט טבע ביחידה לטיפול נמרץ ב"כרמל". צילום: דוברות ביה"ח

יוזמה חדשנית המקלה ומסייעת לחולים קשים המאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ נשימתי מופעלת בהצלחה במרכז הרפואי כרמל בחיפה. במסגרת היוזמה החולים צופים בסרטי נוף מרגיעים מתוך מיטת האשפוז שלהם תוך שהם מדוושים ברגליהם ומדמים הליכה בטבע.

בדרך כלל ביחידות לטיפול נמרץ בבתי החולים, המאושפזים רגילים לראות סביב מיטתם עשרות מוניטורים, מזרקים ממוחשבים וציוד רפואי. לאחרונה, ביוזמה של צוות היחידה לריפוי בעיסוק ב"כרמל", הוצבו בחדרי המאושפזים בטיפול נמרץ מקרני מולטימדיה המקרינים למטופל על מסך ענק סרטוני וידיאו של נופי טבע. המטופלים, ששוכבים על מיטת היחידה, מדוושים ומפעילים את הרגליים והידיים בתנועות של הליכה או רכיבה איטית על אופניים, תוך שהם צופים במסך הענק ומרגישים את הטבע ממש קרוב. 

ד"ר אריק עדן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ ב"כרמל" מספר כי "התגובות והפידבקים שאנו מקבלים מהחולים והמשפחות לפרויקט מצוינות, ואנו שמחים להציע למטופלים שלנו את החידושים המתקדמים כדי לאפשר להם החלמה טובה וחזרה מהירה לשגרה".

פרויקט המולטימדיה התחיל והתחזק בתקופת הקורונה עקב האשפוז הממושך של המטופלים שלווה בתחושת בדידות. "המאושפזים ביחידה עוברים בכל יום הערכה של הצוות הרפואי המורחב ולפיה אנו שמים להם את המקרנים", מסבירה מירה שטרית, מנהלת הסיעוד ביחידה לטיפול נמרץ ב"כרמל". "חלק מהמטופלים מתעוררים מהרדמה ממושכת וזה מאוד מרגיע אותם. אחרים בהכרה מלאה וזה מעביר להם את הזמן יותר בנעימים. המטופלים והמשפחות מאוד נהנים מפרויקט זה וחלקם מכינים מצגות של המשפחה וסרטונים".

אביגיל בן ארי, מרפאה בעיסוק כרמל ויוזמת הפרויקט מתארת את חשיבות הטיפול והרקע שהוביל לחשיבה עליו: "אשפוז בטיפול נמרץ הינו חוויה מורכבת למטופל מבחינה גופנית ורגשית, שמשפיעה עליו ועל סביבתו הקרובה. בעזרת השימוש במערכת מולטימדיה אנחנו יכולות להקל במקצת על תחושות אלו ולייצר סביבה טיפולית נעימה יותר. ממש עולם קטן בתוך המחלקה".

לדבריה, מערכת המולטימדיה בטיפול נמרץ פועלת בשלבים שונים של האשפוז: "חלק מהטיפול יכלול שימוש במכשיר אשר מספק תנועה פסיבית לרגליים, בדומה לדיווש על אופניים, כאשר בו זמנית יצפה המטופל בסרט המדמה נסיעה בטבע או בעיר, כך שהתחושה שתתקבל תהיה של חוויה שלמה מוטורית וחושית אשר תעזור לתהליך השיקומי.

מטופלים בהכרה ירודה יקבלו גירוי של מוזיקה מוכרת או צפייה בתכנים מוכרים על מנת לעודד ערנות. במצב זה נעודד מעורבות בני משפחה על מנת להכיר את המטופל והעולם ממנו הוא בא".

הפיזיותרפיסטית נעמה יערי מסכמת: "הפרויקט מוסיף מרכיב חושי חשוב מאד במקום בו יש חסרים ועודפים חושיים רבים. הדבר תורם רבות בתהליכי השיקום ומסייע בהפחתת בלבול, חרדה ודיכאון על פי מה שאנו רואות בשטח. הפרויקט חכם, חשוב ובאופן אישי אני שמחה להשתלב בו".

נושאים קשורים:  טיפול נמרץ,  סרטוני טבע,  פיזיותרפיה,  בית החולים "כרמל",  ריפוי בעיסוק,  חדשות
תגובות