חדשות

מצוקה גדולה בפנימיות: טיפול בחולים מורכבים לצד מחסור בצוותים

בבתיה"ח מדווחים על עומס הולך וגובר בחדרי המיון ובפנימיות | ב"קפלן" נאלצים לעכב במלר"ד במשך יממה חולים שמחכים לאשפוז ופנו למשרד הבריאות בבקשה לוויסות חולים | ב"שערי צדק" מאשפזים במסדרונות

אשפוז במסדרון במחלקה פנימית. צילום: איגוד הפנימאים

תחלואת החורף ויותר פניות לחדרי המיון בבתי החולים, לצד גיוס צוותים רפואיים למילואים, גורמים לעומס גדול במלר"דים ובמחלקות הפניות. בבית החולים קפלן ברחובות, לדוגמה, כבר פנו מספר פעמים בתקופה האחרונה למשרד הבריאות בבקשה לבצע ויסות מטופלים ולהפנות אמבולנסים לבתי חולים אחרים באזור.

במרכז הרפואי קפלן ברחובות מדווחים על תפוסה של 110% במחלקות הפנימיות בשבועות האחרונים ובמיון התפוסה יכולה להגיע אפילו עד 200% כאשר כל המיטות מלאות ומטופלים ממתינים כמעט יממה לאשפוז.

ד"ר איתן לבון, סגן מנהל המרכז הרפואי קפלן, מספר כי "מספר המבקרים במלר״ד גדל משמעותית בשבועות האחרונים", אומר ד"ר לבון. יש יותר מטופלים מיועדים לטיפול במלר״ד ממיטות פנויות. לכן, לפעמים חולים מעוכבים במשך שעות במיון וזה מצב שאינו רצוי מבחינתנו. אנו משקיעים מאמצים רבים בוויסות וניהול מדיניות שחרור אל מול אשפוז, בשיתוף פעולה עם מנהלי המחלקות, אך האוכלוסיה בחלקה מבוגרת ובחלקה חולה מאוד וטובת החולה היא השיקול המרכזי שלנו".

ד"ר לבון: "בכל אחת מהמחלקות הפנימיות בקפלן יש היום יש בין ארבעה לשישה חולי קורונה. הטיפול בהם מחייב מאמץ נוסף של הצוותים – צריך להתמגן, לעתים צריך להוסיף עוד אחות למשמרת"

אשפוז חולי קורונה בבית החולים קפלן. צילום: דוברות בית החולים

ד"ר לבון מציין כי מתחילת שנת 2023 יש עלייה בפניות למיון. "אנו מקבלים ביום בין 250 ל-300 מטופלים מבוגרים וכ-100 ילדים במיון ילדים, רבים מהם סובלים  מתחלואה נשימתית בתקופה זו. בנוסף, בתקופה האחרונה אנו רואים גם עלייה במספר החולים בקורונה, כשבכל מחלקה יש מספר מאושפזים עם קורונה, על כל המשתמע מכך. אלה הם מטופלים הזקוקים לטיפול וגם לעזרה נשימתית ולרוב גם סובלים ממחלות רקע, ולכן מאושפזים בבית החולים.

ד"ר לבון: "אני לא זוכר תקופה שבה בפרק זמן כ"כ קצר, פנינו מספר כה רב של פעמים למשרד הבריאות בבקשה לווסת אמבולנסים לבתי חולים אחרים באופן זמני, אפילו לא בשיא תקופת הקורונה"

"במקביל, מופנים אלינו גם מטופלים ממוסדות סיעודיים ומבתי אבות. השילוב של תחלואת החורף עם שובה של הקורונה מייצר עומס גדול מאוד על המיון והמחלקות הפנימיות. אני לא זוכר תקופה שבה בפרק זמן כל כך קצר, פנינו מספר כה רב של פעמים למשרד הבריאות בבקשה לווסת אמבולנסים לבתי חולים אחרים ולאפשר לנו לסגור את המלר״ד לקבלת אמבולנסים באופן זמני, אפילו לא בשיא תקופת הקורונה.

"אנו רואים מספר גבוה של  חולים מורכבים, מבוגרים, עם מחלות רקע ולפעמים אין להם לאן לחזור, או שהמוסד ממנו הם באו מתקשה לקבל אותם, או שהם זקוקים לתהליך שיקומי לאחר מחלה חריפה ואין מוסדות שיכולים לקבל אותם לשיקום, או שבני הבית אינם מסוגלים לספק להם את הטיפול שהם זקוקים לו. בין אם מדובר בזוג מבוגרים שאחד מהם חולה וזקוק למישהו שיסעד אותו בבית, מישהו שיעזור לו להתקלח, או בני משפחה שמארחים מפונים או מפונים בעצמם, שמתארחים אצל בני משפחה ולא רוצים ליפול לעול נוסף", הוא אומר.

האשפוז במחלקות עצמן גם הוא מורכב, כפי שמסביר ד"ר לבון: "אשפוז של חולה מורכב – מונשם, במצב קשה או נשא קורונה או מי שנזקק לבידוד עקב מצב זיהומי אחר - מייצר עומס משמעותי על המחלקות הפנימיות. חולה בבידוד, לדוגמה, למעשה תופס חדר עם כמה מיטות ומצמצם את מספר המיטות הפנויות במחלקות הפנימיות.

"בכל אחת מהמחלקות הפנימיות שלנו היום יש בין ארבעה לשישה חולי קורונה. אם יש מישהו שהוא גם חולה קורונה וגם נשא של זיהומים, חיידקים עמידים, שבא מבית אבות, חייבים לבודד אותו. בכל מחלקה יש חולים כאלה. הטיפול בהם מחייב מאמץ נוסף של  הצוותים – צריך להתמגן, לעתים צריך להוסיף עוד אחות למשמרת על מנת לתגבר ולהעניק תשומת לב מיוחדת. זה לא מצב חדש. כל בתי החולים מתמודדים איתו, אבל זה קשה יותר בחורף כשהתחלואה הנשימתית קשה יותר. כל המציאות הזו מורכבת מאוד ומעמיסה מאוד על הצוות, ועדיין לא התאוששנו מהקורונה".

ד"ר לבון מסכם: "אנחנו אחרי שנה לא פשוטה בחברה הישראלית ותוך כדי מלחמה, הצוותים המטפלים חווים את מה שהחברה הישראלית כולה חווה, עם ילדים בצבא, עובדים שאיבדו קרובי משפחה, גם מדרגה ראשונה וגם מהמעגלים הרחוקים יותר, וכל זה, עם הקשיים האישיים של כל אחד מהעובדים, מוסיף לעומס ולשחיקה".

"רבע מהמאושפזים בפנימיות חולים במחלות ריאה כרוניות"

"כרבע מהמטופלים המאושפזים החורף במחלקות הפנימיות חולים במחלות ריאה כרוניות, כמו COPD, פיברוזיס ריאתי, יתר לחץ דם ריאתי, אסתמה ומחלות ריאה נוספות". כך מעריך פרופ' צבי פרידלנדר, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ריאות ומנהל מחלקה פנימית ד' בבית החולים הדסה עין כרם.

"חלק מרכזי בעלייה בתחלואת החורף של החודש האחרון, הממלאת את המחלקות הפנימיות, נובע מחולי ריאות כרוניים, שזיהומי החורף מחמירים את מחלותיהם", מסביר פרופ' פרידלנדר.

פרופ' פרידלנדר: "בימים בהם גיוסי מילואים של רופאים מחמירים את המחסור בכוח אדם במחלקות, הלחץ על הצוותים העובדים כבד שבעתיים והאתגר הוא להמשיך לתת רפואה איכותית כנדרש"

פרופ' צבי פרידלנדר, מנהל מחלקת פנימית ד' בהדסה, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ריאות. צילום: דוברות הדסה

"היקף האשפוזים במחלקות הפנימיות חורג בעשרות אחוזים מהתקינה המאושרת על ידי משרד הבריאות והעומסים גבוהים. בימים בהם גיוסי מילואים של רופאים מחמירים את המחסור בכוח אדם במחלקות, הלחץ על הצוותים העובדים כבד שבעתיים והאתגר הוא להמשיך לתת רפואה איכותית כנדרש", הוא אומר.

לדבריו, "זיהומי החורף מדרדרים את מצב החולים הללו ומהווים עבורם סכנה, בשל הרזרבות הריאתיות הנמוכות ממילא, כך שרבים מהם מגיעים לאשפוזים במחלקות הפנימיות ובמחלקות ריאה, שקיימות בשני מרכזים רפואיים בארץ, ב'וולפסון' וב'מאיר'".

פרופ' פרידלנדר מדגיש כי חולי ריאות כרוניים חייבים דווקא בחורף להקפיד על איזון מחלתם הבסיסית ולהשתדל לקיים אמצעי זהירות מונעים כגון חיסונים ומסיכות למניעת הידבקות במקומות הומי אדם.

פרופ' מימון: "הירידה בשיעור המתחסנים השנה לקורונה, לשפעת ולדלקת ריאות גורמת אף היא לעלייה במספר החולים שמגיעים לאשפוז"

פרופ' נמרוד מימון, סמנכ"ל רפואה ב"שערי צדק". צילום: דוברות ביה"ח

במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים מדווחים על תפוסה של  120% במחלקות הפנימיות ו-150% במיון. פרופ' נמרוד מימון, סמנכ"ל רפואה ב"שערי צדק", מסכים עם הערכה שכשרבע מהמאושפזים הם חולים במחלות ריאה כרוניות.

לדבריו, כמו בכל חורף, חולים במחלות עונתיות, מחלות נשימתיות, ממלאים את חדר המיון ואת המחלקות הפנימיות. "כשמדובר בחולים במחלות כרוניות, הזיהומים מחמירים את המצב, למשל אצל חולים באי ספיקת לב, אי ספיקת כליות, סוכרת ויתר לחץ דם. בנוסף, בשל שינויים דמוגרפיים והזדקנות האוכלוסיה יש גידול במחלות כרוניות".

כל שנה בחורף יש עלייה בישראל וגם בעולם בכמות האשפוזים, ו"המחלקות הפנימיות", אומר פרופ' מימון, "שאיכשהו מחזיקות מעמד בקיץ, מתמלאות. הדבר מתבטא באשפוז במסדרונות ובמיון של מי שממתינים לאשפוז בפנימיות".

לדברי פרופ' מימון, שני דברים מחמירים השנה את העומס על המחלקות הפנימיות. האחד הוא גיוס מילואים של מתמחים מהאגפים הפנימיים, המקטין את מספר הרופאים הקיימים וגורם לעיכוב החולים. בנוסף, הירידה בשיעור המתחסנים השנה לקורונה, לשפעת ולדלקת ריאות גורמת אף היא לעלייה במספר החולים שמגיעים לאשפוז.

"מערכת הבריאות הישראלית היא אחת ממערכות הבריאות היעילות בעולם וזה מתבטא בשיעורי תפוסה גבוהים, מה שמאפשר לממשלות להמשיך בתקצוב בחסר. אנו מחכים לתקצוב שיאפשר פתיחת בתי חולים והגדלת מספר המיטות במחלקות הפנימיות על מנת שהעומס יוקל", מסכם פרופ' מימון.

נושאים קשורים:  קורונה,  שערי צדק,  תחלואת חורף,  מחלות ריאה,  מחלקות פנימיות,  חדרי מיון,  פרופ' נמרוד מימון,  ד"ר איתן לבון,  פרופ’ צבי פרידלנדר,  בית החולים קפלן,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
26.01.2024, 09:09

הפנימיות -פח הזבל של הבית חולים.
המוגבר? אחד החרפות הגדולות של המערכת הרפואית.
שערוריה

26.01.2024, 11:42

ניסוח יותר עדין : המחלקה היחידה שאין לה זכות וטו.
כל המחלקות האחרות מעור ועד טיפול נמרץ יכולות להצהיר שהחולה לא מתאים או שאין מקום ואז הופך להיות אחראיות בלעדית של מחלקה פנימית
תופש לא רק לגבי פניה ממיון אלא גם עשרוצים לפנות חולה שכבר מאושפז.
לא פלא שאין צוות שרוצה להיות בפנימית לא רופאים לא אחיות ולא כח עזר

אנונימי/ת
26.01.2024, 12:46

בהסכם שכר אחרון של ההסתדרות עם ועד האחיות לא הוזכרו בונוסים לאחיות פנימיות\מיון ! חרפה! וזאת אע''פ שידוע שהכי קשה מורכב ועמוס במחלקות האלו. מה שיוצר מצב שאחיות ותיקות ומנוסות פשוט עוברות משם ונשאר צוות פחות מקצועי, כוחות עזר שמועסקים ע''י חברת כוח אדם עם משכורת רעב והעבודה נראת בהתאם.
אילו המשפחות היו יודעים באיזה תנאים ואיך מטפלים ביקיריהן היו בורחים משם כמו מאש.
מה שנכתב בכתבה זה רק קצה הקרחון.
תוסיפו תקנים וכוח אדם איכותי, לא מגיע לאף אדם לסבול בגלל שיקולים כספיים.

אנונימי/ת
01.04.2024, 21:11

לאן יברחו? זה ככה בכל מקום

חשוב יותר לרכוש מטוס לראש הממשלה (עם מקלחת,כמובן) ב - 700 מיליון שקלים.

אנונימי/ת
26.01.2024, 15:54

אין חדש תחת השמש. כל חורף אותו סיפור

26.01.2024, 21:07

חברים יקרים בפנימיות ובמיונים. אשפוז הבית באישור הקופה עומד לרשותיכם לבדיקה ולעזרה בנטל.

אנונימי/ת
27.01.2024, 12:58

ומה חדש? ב 3 עשורים האחרונים (לפחות) כל שנה בתקופת החורף אנחנו קוראים את אותה הכתבה.. וחוץ מלהתלונן ולבכות חשבתם לעשות משהו בנידון? או שהרופאים וההסתדרות מפחדים "לנער את המערכת" ובשנה הבאה שוב נקרא את אותה כתבה ממוחזרת

אנונימי/ת
04.02.2024, 21:09

צותת הפנימיות. אתם פשוט לא מעניינים. אתם משעממים אותנו. לא הבנתם?

04.02.2024, 21:36

מדוע יש בתי חולים שלא מוכנים לשלוח חולים לאשפוז בית??????