חדשות

הופסקו המחקרים בבני אדם במכון הפסיכיאטרי באוניברסיטת קולומביה

חשד להפרת פרוטוקולי בטיחות באחד ממכוני המחקר המובילים בארה"ב בעקבות התאבדותו של אדם שלקח חלק בניסוי בתרופה לטיפול בדיכאון | מאות מחקרים ומימונם הופסקו ונפתחה חקירה פדרלית

נוגדי דיכאון, תרופות (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שנערך במכון הפסיכיאטרי של מדינת ניו יורק, המזוהה עם אוניברסיטת קולומביה, שבה אחד ממרכזי המחקר הוותיקים בארה"ב, הופסק על ידי הרשויות לאחר התאבדות של משתתף במחקר. כעת נערכת חקירה פדרלית של פרוטוקולי הבטיחות של המכון, על כך מדווח New York Times.

דוברת משרד הבריאות של ארה"ב אישרה בשבוע שעבר (ד') כי המשרד להגנת מחקר אנושי חוקר את המכון הפסיכיאטרי "והגביל את יכולתו לערוך מחקרים בבני אדם הנתמכים על ידי משרד הבריאות".

כשבועיים לפני הצו הפדרלי שהשעה את פעילותו, השהה המכון את כל המחקרים שכללו פעילות מתמשכת עם נבדקים אנושיים. ההחלטה משפיעה על 417 מחקרים, מתוכם 198 מחקרים נמשכים ו-124 שנהנים מתמיכה במימון פדרלי.

ה-NYT מציין כי צעד כזה של השהיית המחקר על ידי משרד הרגולציה האמריקאי הוא יוצא דופן ומצביע על כך שהחוקרים סבורים שהיו הפרות נרחבות של פרוטוקולי הבטיחות במכון. לפי אתר האינטרנט של המכון, נערכים בו כמעט 500 מחקרים, בתקציב כולל של 86 מיליון דולר.

החקירה החלה בעקבות התאבדות של אדם שנרשם למחקר במעבדתו של ד"ר ברט ר. רתרפורד, פרופסור חבר לפסיכיאטריה באוניברסיטת קולומביה, שבדק את התרופה לבודופה (levodopa) למחלת פרקינסון כטיפול בדיכאון ובניידות מופחתת אצל מבוגרים. ד"ר רתרפורד התפטר מתפקידו בעקבות המקרה ואינו חבר בסגל המחלקה הפסיכיאטרית של "קולומביה" יותר. התאבדותו של הנבדק דווחה מוקדם יותר באתר החדשות ספקטרום (Spectrum), המתמקד בחקר אוטיזם.

המכון, המופעל על ידי המשרד לבריאות הנפש של המדינה, מבקש אישור פדרלי לתכנית בטיחות מחקרית חדשה, כדי שמחקרים במימון פדרלי יוכלו לשוב ולהתקיים. במקביל, נערכת סקירת בטיחות מחקרים שבהם משתתפים בני אדם ושאינם ממומנים על ידי הממשלה.

הניסוי בתרופה לבודופה כטיפול בדיכאון בגיל מאוחר, שהחל בשנת 2018 וקיבל מימון בגובה 736,579 דולר מהמכון הלאומי לבריאות הנפש, ביקש לגייס 90 מבוגרים מעל גיל 60 שסבלו מדיכאון קל עד בינוני ומהליכה מואטת. גויסו 51 נחקרים, מתוכם 20 נשרו או נמצאו לא כשירים, על פי רישומים שסופקו לסוכנויות הפיקוח הפדרליות. 31 הנחקרים שנותרו חולקו לאחת משתי קבוצות, אחת נטלה לבודופה ואחת נטלה פלצבו. על פי הדיווח באתר clinicaltrials.gov, האדם שהתאבד הוקצה לקבוצה במחקר שקיבלה פלצבו.

ד"ר רתרפורד ושותפיו למחקר פרסמו מספר מאמרים המבוססים על הניסוי ודיווחו כי "לבודופה", המגבירה את ריכוזי הדופמין, הובילה לשיפור בניידות ובתסמיני דיכאון באוכלוסיית המחקר. התוצאות המבטיחות פורסמו ב-NEJM Journal Watch, שבו נכתב כי רופאים עשויים לשקול טיפול בתרופה עבור חולים שהקוגניציה או הניידות שלהם לא הגיבו לטיפולי דיכאון סטנדרטיים.

נושאים קשורים:  אוניברסיטת קולומביה,  ניסויים בבני אדם,  חדשות,  מחקרים,  לבודופה,  דיכאון
תגובות