חדשות

בבריטניה אבחנו פרפור פרוזדורים באמצעות עגלות סופרמרקט

בניסוי שנערך בבריטניה הותקנו חיישני אק"ג בידיות של עגלות סופרמרקטים כדי לנסות ולזהות את הסיכון לשבץ מוחי של מי שמסיע אותן במהלך קניות - הנה תוצאות

קניות עם עגלת סופרמרקט. צילום: שאטרסטוק

חוקרים הצליחו לאבחן פרפור חדרים (AFib) בעזרת חיישני עגלות סופרמרקט. במסגרת מחקר חדש שעליו מדווח הגרדיאן הבריטי, הותקנו חיישני אלקטרוקרדיוגרמה (ECG) בידיות של עגלות סופרמרקטים על מנת לזהות את הסיכון לשבץ מוחי של מי שמסיע את העגלה במהלך קניות.

במחקר שנערך במשך שלושה חודשים השתתפו 2,155 אנשים בעת שערכו קניות באחת מארבע חנויות של רשת חנויות סיינסבורי הבריטי, ב-39 מהאנשים אובחן פרפור חדרים שלא היו מודעים לו.

המשתתפים קיבלו הוראה להחזיק בידית העגלה למשך 60 שניות לפחות. אם החיישנים קלטו סימנים של פרפור פרוזדורים, צלב אדום נדלק על ידית העגלה. אם לא זוהו סימנים, הבהב סמן ירוק. במדידת סקר נוספת, כל המשתתפים עברו בדיקת דופק.

על פי ארגון הלב הבריטי, אחד מכל 45 אנשים במדינה חי עם פרפור חדרים (AF) הגורם לקצב לב לא תקין ועלול להגביר את הסיכון לשבץ מוחי. בעוד שאנשים עשויים להיות לא מודעים לבעיה, גילוי ואבחון מוקדם חשובים כיוון שיש טיפולים זמינים.

תוצאות הניסוי הוצגו בסוף השבוע (ו') ב-Acnap 2023, קונגרס מדעי של האיגוד האירופאי לקרדיולוגיה. במחקר נבדקו נתוני אק"ג של 220 משתתפים שהחיישנים דיווחו על סיכון לפרפור פרוזדורים אצלם. 59 מהם אובחנו כסובלים מהבעיה ו-39 מהם לא היו מודעים לכך קודם לכן. בתום המחקר פנו אליהם לתיאום תור לקרדיולוג.

עם זאת, החוקרים מציינים כי נדרשת עבודה נוספת כדי לשפר את דיוק השיטה וכי 20% מ-220 בדיקות אק"ג היו לא ברורות בעיקר כיוון שתנועות הידיים ערפלו את הקריאות. בנוסף, בעוד שהשיטה זיהתה נכון בין 70% ל-93% מהמקרים של אנשים עם פרפור פרוזדורים, היא היתה פחות מדויקת באיתור של מי שאינו סובל מהבעיה. בסך הכל, הצוות העריך שרבע עד מחצית מאלה סומנו כבעלי פרפור פרוזדורים.

נושאים קשורים:  פרפור פרוזדורים,  ניסוי,  מחקרים,  בריטניה,  אק"ג
תגובות
26.06.2023, 19:58

תירגמתם AF כפירפור חדרים….

איפה הם ואיפה אנחנו…
תור לרופא או לבדיקה מגיעים לחודשים