חדשות

הרופאים בישראל מתחסנים יותר מהאחיות כנגד שפעת

שיעור ההתחסנות הלאומי לשפעת עלה בעונה האחרונה ל-60% - כיצד נראו שיעור ההתחסנות של הצוותים הרפואיים בשנת הקורונה ובאילו בתי חולים יותר צוותים התחסנו? דו"ח חדש מגלה

אחות מחזיקה חיסוני שפעת. צילום: פלאש 90

בעוד תחלואת הקורונה בישראל במגמת ירידה ברורה ומתמשכת וכאשר גורמי המקצוע במערכת הבריאות מתחילים להיערך לקראת העונה הקרובה של חיסוני השפעת, פרסם הבוקר (ב') משרד הבריאות דו"ח המסכם את שיעור ההתחסנות של הצוותים הרפואיים בעונת השפעת הקודמת (2021-2020). הדו"ח מצביע על המשך מגמת העלייה בשיעור ההתחסנות של הצוותים הרפואיים וגם מצביע על בתי החולים שבהם היו שיעורי ההתחסנות הגבוהים ביותר.

על פי הדו"ח, שיעור ההתחסנות הלאומי עלה בעונה האחרונה ל-60% כאשר עובדי בתי החולים לבריאות הנפש, רופאים, אחיות ואנשי הצוות, הציגו את העלייה המרשימה ביותר, מ-26% לעומת החורף הקודם ל-70% מכלל הצוותים הרפואיים. כמו כן העלייה היתה ב-16%-10% לעומת שנה קודמת ל-69% מאנשי הצוות במוסדות הגריאטריים, 63% בבתי החולים הכלליים, 57% ו-53% בלשכות הבריאות ובמרפאות הקהילה של הקופות.

הדו"ח ציין כי רופאים מתחסנים יותר מאחיות ועובדים במקצועות אחרים בבתי החולים כלליים, בבתי החולים לבריאות הנפש ובלשכות הבריאות: בבתי החולים הכלליים 72% מהרופאים התחסנו, בלשכות הבריאות 61%, בבתי החולים לבריאות הנפש 75%. לעומת זאת, 63% מהאחיות בבתי החולים הכלליים התחסנו בעונת השפעת הקודמת, 68% מהאחיות במוסדות בריאות הנפש ו-47% מאחיות לשכות הבריאות. בקופות החולים ובמוסדות הגריאטריה האחיות מתחסנות בשיעורים גבוהים יותר מהרופאים.

מגמת השינוי בשיעורי ההתחסנות של הצוותים הרפואיים התעצמה במהלך התפרצות הקורונה ובטרם פותח והחל שיווקו של החיסון לנגיף. "תהליך ההתחסנות לשפעת בצוותים הרפואיים היה חלק מההיערכות הרב מערכתית לחורף ומתוך חשש מתחלואה משולבת של שפעת וקורונה – מה שכונה flurona", הדגישו מחברי הדו"ח. "עקב כך, ההתחסנות זכתה לעידוד מאסיבי שהשפיעה על היענות הצוותים הרפואיים".

הדו"ח גם מפרט באילו בתי חולים שיעורי ההתחסנות של הרופאים ואנשי הצוות היו הגבוהים ביותר בעונת השפעת האחרונה: במרכזי העל - במרכז הרפואי תל אביב-איכילוב 75% מכלל העובדים – עלייה של 17% לעומת עונה קודמת, שיבא 73% (עלייה של 18%) והדסה עין כרם והר הצופים – 62% (עלייה של 25% לעומת עונה קודמת).

בבתי החולים הבינוניים-גדולים שיעור ההתחסנות עמד על 62% כאשר בלטו במיוחד עם שיעורי התחסנות הגבוהים ביותר ב"בני ציון" - 91% עם עלייה של 47% לעומת עונה קודמת, "וולפסון" - 79% ו"מאיר" - 72%. לעומת זאת, במרכזים הרפואיים מעייני הישועה ושערי צדק דיווחו על אחוז התחסנות נמוך ביחס לשאר בתי החולים הבינוניים-הגדולים: 36% ו-48% בהתאמה.

מקרב בתי החולים הקטנים: "אסותא-רעננה" - 90%, "הסקוטי" ו"אסותא-אשדוד" - 87%, "פוריה" - 81%, לעומת "לניאדו" - 38% ו"אסותא-באר שבע" - 47%.

המרכז הגריאטרי עמל טבריה דיווח על 98% התחסנות של הצוות הרפואי, אלענאיה – 97%, בית בלב נשר 96% ובית לוינשטיין - 90%. לעומת זאת, מול הנוף, אלישע ומעונות מכבי דיווחו על שיעורי ההתחסנות הנמוכים ביותר מבין המוסדות הגריאטריים – 31%, 35% ו-40% בהתאמה.

מקרב בתי החולים לבריאות הנפש - לב השרון, באר שבע ושלוותה דיווחו על שיעורי ההתחסנות הגבוהים ביותר: 94%, 92% ו-82% בהתאמה.

בהתבוננות על תמונת המצב לפי קופות החולים: 52% מכלל עובדי שירותי בריאות התחסנו, לעומת 50% ממכבי, 59% ממאוחדת ו-57% מלאומית.

לשם השוואה על פי נתוני ה-CDC, השיעור הכללי של התחסנות עובדי הבריאות בארה"ב בעונת 2020-2019 היה 80.6% כאשר 93.2% מעובדי בתי החולים ו-78.8% מעובדי המסגרות האמבולטוריות ומוסדות לטיפול ארוך טווח - 69.3%. שיעור ההתחסנות של הרופאים היה 98%.

הדו"ח מאזכר את מה שכבר ידוע: עקב יישום כללי הריחוק החברתי וחובת עטיית המסיכה, לצד הפחתה משמעותית בשימוש בתחבורה האווירית, לא נצפתה בעונה החורף בשנת הקורונה תחלואת שפעת בישראל וגם בשאר מדינות העולם חלה מגמת ירידה בתחלואת השפעת.

"אף על פי שחיסון נגד שפעת איננו מונע קורונה, ה-CDC בארה"ב ומוסדות מקבילים אחרים ציינו כי חיסון נגד שפעת בעונת השפעת חשוב מאוד וגם תורם להפחתת ההשפעה הכוללת של מחלות נשימה על האוכלוסיה ובכך מקטין את הנטל הנובע מכך על מערכת הבריאות", ציינו מחברי הדו"ח והמליצו לפעול בכל הרמות כדי שההיענות לחיסון כנגד שפעת תשמר ברמה גבוהה גם בשנים הבאות.

נושאים קשורים:  צוותים רפואיים,  בתי חולים,  חדשות,  חיסון נגד שפעת
תגובות