מציאות מדומה

המציאות עולה על כל דמיון? שימוש במערכת מציאות מדומה לשיקום ילדים עם פגיעה מוחית

במחקר זה נבחנה מערכת מציאות מדומה ככלי לשיקום תפקוד הגפיים העליונות בקרב ילדים עם פגיעה מוחית, ונמצאה יעילה יותר במספר תחומים מהתערבות שיקומית שמרנית

בכתב העת Developmental Medicine & Child Neurology פורסם מחקר במתכונת של חד-סמיות אקראית (RCT) הבוחן את היעילות של שיקום תפקוד הגפיים העליונות בעזרת מערכת מציאות מדומה (VR), בקרב ילדים עם פגיעה מוחית. מערכת ה-VR מורכבת מחיישנים מרובים הניתנים ללבישה.

במסגרת המחקר בוצעה הערכה ל-80 ילדים (39 בנים, 41 בנות) עם נזק מוחי כולל שיתוק-מוחין בני 3-16 שנים, גיל ממוצע של 5 שנים ו-8 חודשים, סטיית-תקן: 2 שנים ו-10 חודשים). הילדים בקבוצת ההתערבות עברו 30 דקות של התערבות מבוססת מציאות מדומה ועוד 30 דקות של התערבות שמרנית בכל מפגש, בעוד הילדים בקבוצת הביקורת עברו התערבות שמרנית במשך 60 דקות. בסך הכול נערכו 20 מפגשים ממין זה במשך 4 שבועות. מערכת השיקום המבוססת מציאות מדומה הורכבה ממשחקים המקדמים תנועות מפרקיות של האמה ושורש כף היד בעזרת חיישנים. על בסיס זה, בוצעו מבדקים שונים: The Melbourne Assessment of Unilateral Upper Limb Function‐2 (MA‐2), Upper Limb Physician’s Rating Scale, Pediatric Evaluation of Disability Inventory Computer Adaptive Test, וניתוח תלת-ממדי ממוחשב.

מתוצאות המחקר עולה כי הילדים בשתי הקבוצות (40 בקבוצת ה-VR,י38 בקבוצת הביקורת) הראו שיפור משמעותי לאחר הטיפול בהשוואה למצבם הבסיסי. יחד עם זאת, בקבוצת ה-VR נצפה שיפור משמעותי יותר בתפקודי המיומנות (dexterity) של הגפה העליונה (MA-2, קבוצת VR:י Δ= 10.09±10.50; קבוצת הביקורת: Δ= 3.65±6.92), בביצוע פעולות היומיום (ADL), ובסופניציה של האמה על פי ניתוח קינמטי (p<0.05). בקבוצה המציאות המדומה, ילדים עם לקות תנועתית קשה יותר הראו שיפור משמעותי יותר בהשוואה לאלו עם לקות קשה פחות.

לסיכום, המערכת מבוססת המציאות המדומה בה נעשה שימוש במחקר, המורכבת מחיישנים הניתנים ללבישה שמציעה אימון מאומץ, אינטראקטיבי וחוזרני, נמצאה ככלי שיקומי יעיל בקרב ילדים עם פגיעה מוחית.

מקור:

Ja Young Choi et al. Developmental Medicine & Child Neurology. 2021 Apr;63(4):480-487. doi: 10.1111/dmcn.14762

נושאים קשורים:  מציאות מדומה,  פגיעה מוחית,  שיתוק מוחין,  מחקרים
תגובות