מגזין

ניפגש ב-zoom

מאז תחילת מגיפת הקורונה קיבלה הטלה-רפואה דחיפה משמעותית. רון אמרסון, מנהל תחום הבריאות ב"זום", מתאר את השנה האחרונה בתחום ומה צפוי לקרות בעידן הפוסט-קורונה ומסביר מהם התקנים הרגולטוריים לשירות מאובטח למטופלים

מחלקת קורונה בישראל. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

טלה-רפואה קיימת כבר עשרות שנים, אך אימוץ של חיבור ישיר של רופא לצרכן לא המריא עד לשנה האחרונה. כשרוב האנשים חלו טרום מגיפת הקורונה, הם יצאו מהבית והלכו למרפאה במקום להיכנס לאינטרנט ולבצע הזמנה לביקור בשיחת וידיאו, גם כשדובר על חידוש מרשם בלבד או על התייעצות על תוצאות בדיקות. אולם, כל זה השתנה כשהמגיפה היכתה בעולם.

אחד התחומים שקיבל דחיפה משמעותית וצומח בקצב מהיר מאוד הוא תחום שיחות הווידיאו ברשת, ואחת הפלטפורמות הבולטות בשנה האחרונה היא "זום" (Zoom Video Communications), שהפכה בימי הסגר והבידוד הכפוי לאחד היישומים הפופולריים בעולם ובישראל ולאמצעי מרכזי לשמירת קשר בין אנשים, בין אם מדובר בעסקים שעובדים מהבית, מערכות חינוך, מערכות ארגוניות גדולות דוגמת בתי חולים וקופות חולים, חברים או בני משפחה.

החברה האמריקאית נוסדה לפני כעשר שנים על ידי אריק יואן והיא פעילה ב-243 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם. במהלך 2020 השיקה "זום" מעל 400 שירותים ותכונות חדשות שעונים על צורכי המשתמשים. את הקפיצה הענקית שעשתה אפשר לראות בתוצאות החברה לרבעון השלישי שהסתיים ב-31 באוקטובר 2020: ההכנסות ברבעון השלישי עמדו על 777.2 מיליון דולר, עלייה של 367% לעומת השנה המקבילה.

באוקטובר 2020 שווי השוק של החברה חצה את רף ה-140 מיליארד דולר. החברה קפצה ממספר של עשרה מיליון משתתפי פגישות ביום בסוף דצמבר 2019 ל-300 מיליון משתתפים באפריל 2020. בשוק קיימות, כמובן, פלטפורמות וידיאו מתחרות ל"זום", בין היתר של חברות הענק גוגל, מיקרוסופט, פייסבוק (טוויטר), סלאק, וובקס.

בשיחה עם דוקטורס אונלי, מסביר רון אמרסון, מנהל חטיבת הבריאות ב"זום", מה קרה בתחום בשנה אחרונה ומה צפוי לקרות בעידן הפוסט-קורונה. אמרסון, הממוקם במשרדי החברה הראשיים בסאן חוזה, קליפורניה, עובד בתחום הבריאות זה שנים ובעיקר בתפקידי ניהול בחברות המתמחות בטלה-בריאות ורפואה. תפקידו האחרון היה מנהל פיתוח אסטרטגי גלובלי ב-AMD Global Telemedicin וכן כיהן כחבר מועצת המנהלים באגודה האמריקאית לטלה-רפואה. הוא הצטרף לחברת זום ביוני 2020.

"הממשל האמריקאי יצא עם חקיקת ה-CARES Act, שהרחיבה את הכיסוי הבריאותי ל'מדיקר' והיתה לנקודת מפנה בטיפול הוירטואלי. המטפלים והרופאים יכלו סוף סוף לגבות החזר עבור ביקורי הרפואה הניתנים בשיחות וידיאו"

חטיבת הבריאות של "זום", שהוא עומד בראשה, פועלת לחיזוק הקשר והמענה למוסדות בריאות וספקי שירותי בריאות, שעושים שימוש ב"זום" גם לצורכי מינהלה ואדמיניסטרציה, כמו גם לקשר עם העובדים ובעיקר קידום תחום הטלה-רפואה. הפעילות מתבצעת בכ-243 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם.

רון אמרסון, מנהל תחום הבריאות ב"זום". צילום: יח"צ

״מגיפת הקורונה שינתה לחלוטין את ענף הבריאות והדבר ניכר במאות בתי חולים ברחבי העולם", אומר מאירסון. לפעמים, חדשנות מונעת מצורך מסוים. משבר הבריאות העולמי החמור ביותר מזה 100 שנה אילץ את קהילת הרפואה והבריאות לשנות את הדרך שבה היא מטפלת בחולים ואחת הטכנולוגיות, שכבר נכנסה בשנים האחרונות לשימוש יומיומי בלא מעט מדינות, היא הרפואה מרחוק – הטלה-רפואה, עם מגוון יישומים עשיר ורחב. ימי הקורונה הביאו לפריחתו של התחום, בגלל הנחיות השמירה על הריחוק והסגרים שהוטלו על קהלים גדולים, וביניהם לא מעט חולים שמצאו עצמם במצוקה. אחד הכלים היותר פופולריים בזירת הבריאות הגלובלית, שרבים אימצו לחיקם, הוא פלטפורמות שיחות הווידאו, דוגמת זום".

מה היתה נקודת המפנה שהביאה לעלייה בשימוש בטלה-רפואה?

״בארה״ב לדוגמה, מתקנים רפואיים וקליניקות פרטיות נסגרו ואף אחד לא ידע מתי הם יוכלו להיפתח מחדש. בתגובה, יצא הממשל האמריקאי עם חקיקת ה-CARES Act, שהרחיבה את הכיסוי הבריאותי ל'מדיקר' והיתה לנקודת מפנה בטיפול הוירטואלי. המטפלים והרופאים יכלו סוף סוף לגבות החזר עבור ביקורי הרפואה הניתנים באמצעות שיחות וידיאו. במקביל, מערכות שלמות ברחבי העולם הציגו במהירות פתרונות חדשים או הרחיבו את התכניות הקיימות כדי להבטיח את המשכיות הטיפול בחולים".

אילו שימושים נעשים בטכנולוגיות הוירטואליות?

"התחלנו לראות מגוון שימושים ביכולות החדשות, ביניהם: מתן טיפול ראשוני ודחוף למחלות שכיחות כמו הצטננות וכאבי אוזניים, מבלי לחשוף חולים לנגיף; פגישות במסגרות לבריאות הנפש; אימות ותשאול חולים עם תסמיני קורונה בביתם; מעקב מרחוק וניטור חולים עם מחלות כרוניות, דוגמת מחלות לב או סוכרת וכן תמיכה בשינויים באורח חיים בריא, כגון ניהול משקל או הקפדה על נטילת תרופות.

"שיחות הווידיאו אפשרו לצמצם את מספר הכניסות של עובדי הצוותים הרפואיים לחדריהם של מטופלים, לראות ולטפל בחולים באמצעות מכשירים ניידים וללא מגע ישיר איתם"

טלה-מדיסין. מטופל בשיחת וידאו עם רופא. צילום: אילוסטרציה

"שינוי מהותי נוסף, שאמנם החל כבר לפני מספר שנים, היה בטכנולוגיה שאישרה את ביצוע השיחות. מכשירי השידור השתכללו, רוחב הפס עלה משמעותית ולשוק נכנסו מספר פלטפורמות יעילות באפשרו ביצוע שיחות וידיאו באיכות מספקת את הדעת. ככלל, מערכות הבריאות הציגו במהירות פתרונות חדשים, או הרחיבו את התכניות הקיימות כדי להבטיח את המשכיות הטיפול בחולים".

על איזה היקף פעילות מדובר?

"כיום, באופן מדהים, כמעט 1.3 מיליון צרכנים אמריקאים מתחברים לרופאים שלהם מדי שבוע, לעומת 11 אלף ביקורים וירטואליים בלבד בהשוואה לימי טרום המגיפה".

לדברי אמרסון, שירותי טלה-רפואה עובדים ובגדול. על פי נתונים עדכניים, ספקי שירותי בריאות רואים כעת פי 50 ועד פי 175 יותר חולים באמצעות טלה-רפואה מאז תחילת המגיפה. ההערכה היא כי תחום הטלה-רפואה התפתח בחצי שנה יותר מאשר בכל העשור האחרון.

"במצבים הקשים ביותר, תקשורת בווידיאו העניקה למשפחות את היכולת לבלות זמן יקר עם יקיריהן בבית החולים מבלי להגיע לשם"

בנוסף הוא מציין כי ביקורים וירטואליים במסגרת הטיפול הביתי מילאו תפקיד בהפחתת ביטולים לתור לרופא, שעלו למערכות הבריאות מיליארדי דולרים בשנה, וכמעט 75% מהמטופלים שעשו שימוש בטכנולוגיות הרפואה מרחוק דיווחו על שביעות רצון גבוהה על בסיס נסיונם האישי.

מה באשר לבתי החולים, האם גם שם חל שינוי?

״כאשר החלה העלייה במספר מקרי החולים בנגיף הקורונה ברחבי ארה"ב, בתי חולים ומרכזים רפואיים השתמשו ברפואה מרחוק כדרך לשמור על בטיחותם ורווחתם של החולים והצוותים הרפואיים – מחוץ לשטח בתי החולים וגם בתוכם. שיחות הווידיאו אפשרו לצמצם את מספר הכניסות של עובדי הצוותים הרפואיים לחדריהם של מטופלים, לראות ולטפל בחולים באמצעות מכשירים ניידים וללא מגע ישיר איתם. בנוסף, הטכנולוגיות הללו אפשרו לבתי חולים להיוועץ ביתר קלות עם מומחים מרחבי העולם לגבי טיפולים בחולים ספציפיים.

"גם בני המשפחה יכולים עתה להישאר מעורבים בטיפול בחולים, לשאול שאלות ולתקשר באופן וירטואלי עם המטפלים. במצבים הקשים ביותר, תקשורת בווידאו העניקה לבני המשפחה את היכולת לבלות זמן יקר עם יקיריהם בבית החולים מבלי להגיע לשם פיזית״.

האם קיימים תקנים רגולטוריים ללקוחות בתחומי הבריאות?

״ספקי שירותי הבריאות צריכים לסמוך על הטכנולוגיה שבה הם משתמשים ולכן יש לעמוד בתקני HIPAA - Health Insurance Portability and Accountability Act. אלו הן תקנות לשימוש בנתונים דיגיטליים שמטרתן לפקח על השימוש במידע אישי על ידי כל הנוגעים בו ולמנוע דליפה של מידע זה אל גורמים לא מורשים.

"במהלך אספקת השירות שלנו לספקי שירותי בריאות, פלטפורמת ה'זום/ מאפשרת תאימות של HIPAA ו-SOC-2 לגופים המכוסים. 'זום' אחראית לאכיפת אמצעי הבטיחות והחסמים המגנים מהצד המנהלי, הטכני והפיזי, למניעת גישה בלתי מורשית או חשיפה של מידע בריאותי מוגן (PHI) בסביבת 'זום'".

אילו אמצעי הגנה מטמיעה "זום" כדי לאבטח מידע בריאותי אישי?

"נתונים ׳בתנועה׳ מוצפנים בשכבת היישום באמצעות תקן הצפנה מתקדם AES. הצפנת הצ'אט המתקדמת מאפשרת תקשורת מאובטחת שרק הנמען המיועד יכול לקרוא את ההודעה המאובטחת. תכונות אחרות מאפשרות לשלוט בכניסה למשתתפים בהפעלה באמצעות כניסה פרטנית או קבוצתית, חדרי המתנה וקודי סיסמה נדרשים".

אמרסון מציין בנוסף כי "שיפורי הפלטפורמה שלנו הם חלק מהמחויבות שלנו לאפשר מתן טיפול וירטואלי, חדשנות רפואית, שיתוף פעולה, חינוך ומחקר, שכן יישומי בריאות ומקרי שימוש ייחודיים ממשיכים להתפתח״.

מה הלאה? מה הן התכונות החדשות שיאפשרו ללקוחות בתחום הבריאות לתקשר בצורה יעילה יותר עם "זום" בעולם של פוסט קורונה?

״הודענו לאחרונה על תכונות משופרות ללקוחות שירותי הבריאות. רשיון התאימות של הפלטפורמה ל-HIPAA סייע לספקי שירותי הבריאות, מנהלי בתי חולים ומערכות בריאות להשתמש בוידיאו בדרכים מדהימות, החל מביצוע ביקורי רופאים וירטואליים ועד פתיחת קהילות רפואיות שחיברו בין רופאים. ההיצע המורחב מעניק לארגוני בריאות וספקים גישה לתכונות ויכולות תואמות יותר של HIPAA יחד עם היכולת להתאים אישית את התכונות, כאשר כל אחד למעשה יכול לאפשר או להשבית אותן ברשת שלו, או במחשב שלו עצמו.

"אנשים החיים באזורים כפריים, חולים חסרי תחבורה אמינה או יכולת לקחת חופש מהעבודה, ואלה עם מצבים רפואיים שהקשו על יציאה מהבית, יכולים כעת לקבל טיפול מתי ואיך שהכי נוח להם"

"ארגונים עם רשיון זום לבריאות (BAA) יכולים כעת לגשת לתכונות ולמוצרים כמו זום צ'אט, הקלטת ענן ליישומים קליניים וטלפון זום תחת הסכם השותפים העסקיים המעודכן של זום תוך שמירה על פרטיות, אבטחה ותאימות. עם רשיון BAA של 'זום' ארגוני בריאות יכולים עתה להשתמש בצ'אט כדי לתקשר במהירות ובאופן מאובטח עם עמיתים, להקליט פגישות זום לענן, לספק מיקום מאובטח למידע על בריאות המטופל ולדווח למנהל המערכת.

"בנוסף", מסביר אמרסון, "למנהלי מערכת ("אדמינים") יש את הגמישות להפעיל ולהשבית הגדרות אלו ברמת הארגון בהתאם למדיניות הספציפית. זה מאפשר לתת לעובדים את מה שהם צריכים כאשר הם זקוקים לו, מבלי לדאוג להעניק גישה לתכונות מיותרות״.

מדובר בפלטפרומה חינמית - כיצד מתוגמלת החברה?  

"כיום כל אחד יכול להיכנס לשיחת זום או להקים פגישת וידיאו בחינם לגמרי ובכל פלטפורמה מחשובית שיבחר (כולל סמארטפונים). משך הפגישות מוגבל ל-40 דקות שיחה. הכנסות החברה מגיעות מלקוחות עסקיים ופרטיים שמעוניינים לקיים פגישות ללא הפסקה - גם מעל 40 דקות. לטובת אלה יש מספר הצעות/ חבילות עם אופי עסקי יותר שמאפשר טווח רחב של קיום פגישות - כולל הגדלה משמעותית של מספר המשתתפים בכל פגישה. החברה אף נהנית מהכנסות מעסקים שעושים שימוש ב'טלפון זום', שירות שיגיע בקרוב גם לישראל במסגרתו ניתן יהיה לקיים שיחות טלפון על פלטפורמת הזום".

לסיכום, מה היו עד כה תפקידיה הקריטיים של טכנולוגיית ה"זום" במהלך המגיפה?

״מערכת זום לא רק צמצמה את התפשטות הנגיף, אלא חוללה מהפכה באופן שבו ספקי שירותי בריאות מטפלים בחולים. בנוסף, טלה-רפואה ככלל סייע בחיזוק מערכות הבריאות הציבוריות ובשיפור ההון העצמי בבריאות בכך שהגיע לאוכלוסיות שביום יום נאבקות בגישה לטיפול: אנשים החיים באזורים כפריים, חולים חסרי תחבורה אמינה או יכולת לקחת חופש מהעבודה, ואלה עם מצבים רפואיים שהקשו על יציאה מהבית, שיכולים כעת לקבל טיפול מתי ואיך שהכי נוח להם.

"איננו יודעים מתי תסתיים מגיפת הקורונה וכיצד ייראה העולם לאחריה. מה שברור הוא כי חולים וספקי שירותי בריאות כאחד מרגישים כיום נוח יותר לתקשר בשיחות וידיאו, כך שקשה לדמיין שנבקש מהם לחזור אחורה. הביקוש לטלה-רפואה רק ילך ויגדל בעולם לאחר שוך המגיפה. Frost & Sullivan צופים כי שוק הטלה-רפואה יצמח פי שבעה עד 2025".

נראה כי הרפואה מרחוק תמשיך למלא תפקיד מרכזי במודל טיפול היברידי המאפשר טיפול בחולים בבית, בדרכים, באופן אישי ובעיקר מרחוק. הצפי הוא כי מערכות הבריאות עשויות לחסוך באופן כזה משאבים רבים, להגדיל את הגישה לטיפול ואולי אף לשפר את תוצאות המטופלים בעולם לאחר שוך המגיפה.

נושאים קשורים:  רון אמרסון,  זום,  zoom,  טלה רפואה,  רפואה מרחוק,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  מגזין
תגובות
אנונימי/ת
24.01.2021, 19:37

אם לתינוק בן 20 חודש , עם אי שקט בולט , ללא חם , "זוכה" למענה רפואי
בטלה - רפואה , מרופא ילדים מומחה - גבעתיים , המסרב לבדוק אותו במרפאה.

האי שקט מתגבר ,למחרת היום , האם ובנה ליד דלת הרופא במרפאה, הרופא בשלו, " אין לו חם לא אבדוק אותו" ההורים ניגשים למיון ילדים איכילוב
בבדיקה : אודם חריף עם בלט !

הוחל טיפול

במקום שתהיה " רפואה מרחוק " עדיף
שהרופא יהיה רחוק רחוק