חדשות

הר"י: נתנגד בתוקף להעברת האחריות על ההתמחויות למשרד הבריאות

"תהיה על כך מלחמת עולם", מזהירים בהר"י בתגובה לכוונת האוצר להעביר את הטיפול בהתמחויות הרופאים מההסתדרות הרפואית למשרד הבריאות כפתרון לבעיית המחסור ברופאים

"פתיחת ביה"ס לרפואה באוניברסיטה פרטית היא למעשה קנייה בכסף רב של שדות קליניים ציבוריים, שהם הרכוש של כולנו, והעברתם לידי מי שמסוגל לשלם כ-100 אלף שקל בשנה - לימודים לעשירים בלבד". צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/ פלאש 90

משרד האוצר וההסתדרות הרפואית נכנסו למסלול עימות לאחר שאתמול פורסמה תכנית האוצר להקים ועדה שתדון בהכשרת סטודנטים לרפואה, לרבות ההתמחויות, ושנושא זה יוצא מידי המועצה המדעית של הר"י ויועבר לאחריות משרד הבריאות. האוצר מבקש להשתמש ב"חוק ההסדרים" לשם כך בנימוק שיש למצוא פתרון מיידי לבעיית המחסור ברופאים.

הבוקר (א') מדווחת מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום" כי סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית ויו"ר איגוד רופאי המדינה, ד"ר זאב פלדמן, הביע התנגדות תקיפה למהלך כזה, אם אכן יהיה". הוא הזהיר: "תהיה על כך הפעם מלחמת עולם. יש הבדל בין קביעת הצורך ותכנון מספר המומחים בישראל - שהוא בטריטוריה של משרד הבריאות, לבין נגיעה במהות איכות ההתמחות וקביעת הסטנדרטים ששומרים על רמת הרפואה בישראל שצריכות להיות בידיים המקצועיות של כל איגוד מדעי ובידי ההסתדרות הרפואית, שאיננה שולטת במספר המתמחים בנמצא אלא על מה צריך המתמחה ללמוד".

עוד אמר ד"ר פלדמן: "משרד הבריאות יכול לקבוע כמה מתמחים הוא רוצה ואיפה הוא רוצה אותם, אולם את רמת הידע הנדרשת צריכים לקבוע אנשי המקצוע, כמקובל בכל העולם. לא יעלה על הדעת שבגלל צורך דחוף בכוח אדם במקצוע מסוים, הרגולטור יוכל לשנות כהרף עין סטנדרטים מקצועיים ולקצר, לצרכיו, את משכי ההתמחויות השונות".

כפי שדווח כבר אתמול, במסגרת "חוק ההסדרים" מבקש האוצר לכלול סעיף הנוגע להקמת ועדה במשרד הבריאות שתדון בהכשרת הסטודנטים לרפואה. לוועדה יוצבו שתי מטרות מרכזיות: הגדלת מספר הסטודנטים לרפואה בישראל והעברת הטיפול בהתמחויות הרופאים מההסתדרות הרפואית למשרד הבריאות. אחת הבעיות שעל הוועדה לתת להן פתרון נוגעת למספר מקומות ההכשרה ("שדות קליניים") בבתי החולים שבהם מתבצעת הכשרת הסטודנטים. המטרה היא לעשות סטנדרטיזציה בין בתי החולים תוך דיאלוג ביניהם לבין הר"י ולמשרד הבריאות.

מהלך נוסף שיכול להביא להגדלת מספר הסטודנטים בישראל הוא המלצה לסגור את תכניות הלימודים לסטודנטים מחו"ל. משרדי הבריאות והאוצר רוצים לשנות זאת כך שיותר סטודנטים יסיימו את לימודיהם בישראל.

בישראל כיום יש 3.1 רופאים ל-1,000 נפש, שיעור נמוך מהממוצע במדינות ה-OECD. אלא שכמחצית מהרופאים בישראל הם כבר בני 55 ומעלה ובשנים הקרובות צפויה פרישה של רבים מהם, מה שייצור מחסור חמור. מדי שנה כ-1,700 סטודנטים מסיימים לימודיהם בבתי הספר לרפואה בישראל ועוד כ-500 סטודנטים לרפואה ישראלים לומדים בחו"ל.

הנושא הנפיץ ביותר שמציע האוצר: הוועדה תבחן את הכשרת המתמחים. כיום יש תקנים למתמחים בפריפריה או במקצועות שאינם מבוקשים או מאוישים, בעוד שעשרות מתמחים אינם יכולים להתחיל בהתמחותם. החלטות רבות בנושא ההתמחות והכוונת המתמחים למקצועות השונים הן בידי המועצה המדעית בהסתדרות הרפואית. הוועדה, לפי האוצר, אמורה לבחון אם אפשר להשתמש במשאב היקר הזה של כוח אדם רפואי בצורה טובה יותר על ידי הוצאת ההתמחויות מידי הר"י.

נושאים קשורים:  מחסור ברופאים,  ד''ר זאב פלדמן,  ההסתדרות הרפואית,  חוק ההסדרים,  משרד האוצר,  סטודנטים לרפואה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
29.06.2020, 20:39

נו הרי-תעמדו סוף סוף על הרגליים האחוריות
אם צריך-השבתה פראית כמו ממשלת המטורללים הפרועים הזאת

29.06.2020, 22:07

כמתבונן מהצד - השערוריה של הכשרת רופאים בארץ - זועקת לשמיים , כמות הרופאים קטנה לנדרש והקטגוריות ללימודי רפואה מופרכים ודימיוניים - פסיכומטרי מעל 750 ? האם הר״י יצאה מדעתה - כמה מנהלי מחלקות מסוגלים היום לעמוד בתנאי קבלה לרפואה ? קחו את השיטה בשויץ כדוגמה - שם לשנה ראשונה ברפואה מתקבלים כל בעלי תעודת בגרות ובסוף השנה מבוצעת סלקציה על פי הנדרש ומיקום באוניברסיטאות השונות ! אם נידרשים 5000 רופאים לשנה - אז הצעירים הנהדרים בארץ יכולים למלא כל דרישה זו בלי כל קשר לבחינה פסיכומטרית - שאינה מדד אמין לרפואה טובה. בודאי כשאנחנו מדברים על התמחות ספציפית בה רופא צעיר רוכש מיומנות מעשית - יש מספר דרכים לשיפוט ערכו ומיקצועיותו ובודאי לא ועדה הקשורה לפוליטיקה שבין הר״י למשרד הבריאות - שניהם נגועים באינטרסים זרים לצורך של רפואה ציבורית ופרטית כאחד

אנונימי/ת
30.06.2020, 09:13

הקריטריונים לקבלה לרפואה לא נקבעים ע"י הר"י אלא ע"י האוניברסיטאות כיחס הצע וביקוש. רף המינימלי לרפואה הוא נמוך הרבה יותר ממה שאתה מציין, אלא שמספר המקומות (שממש לא נקבע ע"י הר"י) מוגבל ולכן לוקחים את אלה עם הנתונים הגבוהים ביותר.
ההצעה שלך בעייתית מבחינה פרגמטית. היכן בדיוק תושיב את כל מי שחפץ ללמוד רפואה? היכן תמצא מקום במעבדות ובחדרי אנטומיה?
מעבר לכך שזה לא יעיל לקחת כמות בלתי מוגבלת ואז לסנן (בזבוז אדיר של כספים).
מי שאינו עומד בקריטריונים המפלצתיים האלה יכול גם היום ללמוד תואר ראשון ולהתקבל ללימודים במסגרת התכנית ה 4 שנתית.

הכוח של הר"י מתבטא במועצה המדעית ותכנית ההתמחות, ולא בקבלה ללימודי רפואה. ומזה הם חוששים.

אנונימי/ת
30.06.2020, 06:40

קלאסי. הר"י "תעמוד על הרגליים האחוריות" ותתנגד "התנגדות פראית" כשלוקחים מידיה סמכויות, אבל לטובת קיצור התורנויות? תעמיד ועדה עצומה שמורכבת בעיקר ממתנגדים לקונספט. צ'ארמינג.
אולי זה יעיר את הר"י לכך שמתמחים הם 90% כוח עבודה וההשקעה בהכשרתם ולימוד שלהם כיום בכל כך הרבה מחלקות רחוקה להיות מה שהיא היתה פעם.

30.06.2020, 07:50

סוף סוף...
לא אומר שהעברת האחריות ללימודי רפואה והתמחות למשרד הבריאות הוא רעיון טוב או רע אבל זה נושא ששווה דיון מעמיק.
בהר״י חשים שהאדמה מתחת לרגליהם נשמטת.
אגב, למה סיו״ר הר״י הוא המגיב בנושא שיכול לגרום ״מלחמת עולם״ ולא יו״ר הר״י או מנכ״ל הר״י?
זוהי הזדמנות ״ליישר״ את הר״י - תהפכו קודם כל מארגון חשאי המתעלם מדיווח, שקיפות ובקרה לארגון ישר ושקוף ורק אח״כ יהיה מקום לעשות משאל בקרב 25,000 רופאים מה הם מעדיפים.
צריך לשים קץ לשרירות ולהפקרות שהר״י נוקטת עשרות שנים.

01.07.2020, 14:50

#אנשיםשצריךלשבט

אנונימי/ת
30.06.2020, 15:22

ההתמחות היא חלק מההכשרה של הרופאים. צריכה להיות כחלק מתכנית אוניברסיטאית ורק כך ננתק את הקשר של יחסי מעביד-עבד שקיים בחלק מהמחלקות

אנונימי/ת
30.06.2020, 18:42

אתה לא יכול לנתק קשר עובד - מעביד , כי מתמחה הוא עובד (גם אם לפעמים הוא עבד). פעמים רבות המעסיק שלו הוא המדינה (אם מדובר בבתי חולים ממשלתיים).

אנונימי/ת
01.07.2020, 19:19

במערכת בריאה הוא לא יהיה עובד אלא מתמחה. ילמד. יעבור בין מחלקות שונות ויראה גישות שונות מומחים שונים, והיחס בין המתמחה למומחה יהיה דו כיווני. לא לימדת את המתמחה? התייחסת אליו כאל פועל שחור בלבד? לא תקבל מתמחה בסבב הבא

מי בדיוק באוניברסיטאות יכול להרים את נושא הכשרת רופאים??
יש להם כוח אדם לכך??
או תקציבים כלשהם?

אנונימי/ת
02.07.2020, 14:20

לזה שטען שבמערכת בריאוה הוא לא יהיה עובד אלא מתמחה - אז ממה בדיוק הוא יתפרנס?

אנונימי/ת
01.07.2020, 08:04

סף הקבלה של המבחן הפסיכומטרי של 720 ומעלה הוא גבוה מדי. תורידו ל- 700 ותקבלו הרבה תלמידים טובים שיהיו רופאים מצויינים.

אנונימי/ת
01.07.2020, 12:48

א. להשיג 720 זה לא קשה במיוחד.
ב. הסף בפועל גבוה יותר ונקבע על סמך מספר המקומות הפנויים. איך בדיוק תוריד אותו?

אין סיבה להיבהל. משרד הבריאות לא מסוגל להרים פרויקט ענק שהר"י מקיימת באמצעות המועצה המדעית. הנושא עולה מדי פעם מחדש ונעלם כשמבינים באיזה השקעה מדובר, בכסף ובכוח אדם. כל מה שנדרש מהר"י הוא לא מלחמת חורמה אלא הקפדה על יושרה מקצועית ושקיפות.

01.07.2020, 12:44

מסכים עם כל המילה שלך

אנונימי/ת
05.07.2020, 10:08

העניין הוא שהם רוצים להקריב איכות לטובת כמות ואז הם יהיו מוכנים להתפשר על ההשקעה. המהלך הזה הוא חלק ממהלך של שנים לניהול של כל המדינה ממשרד האוצר מתוך הנחה שמי שעובד באוצר יכול לנהל כל משרד אחר, אבל אנשי מקצוע בתחומים השונים (רפואה חינוך ביטחון שיכון וכן הלאה ) לא יכולים לנהל את עצמם בגלל חוסר הבנה כלכלית.

06.07.2020, 16:06

איטריות מחוממות.
כל מספר שנים עולים חכמולוגים (האחרון שביניהם היה ליצמן) שמאיימים להביא רופאים מחו"ל כדי לשבור את הר"י בעניין המועצה המדעית.
חפשו בגוגל "יבוא רופאים".
לדעתי הענייה חלק מהפתרון לבעיית התקנים והעומס הוא הכשרת (Physician Assistants (PA כפי שמקובל בארצות הברית וקנדה.