חדשות

חוקרת ההיסטוריה הרפואית של ארץ ישראל נהרגה בתאונת דרכים

יעל לוי, שהקדישה חייה יחד עם בעלה פרופ' נסים לוי ז"ל למחקר על תולדות הרפואה והרופאים בישראל, נהרגה בתאונת דרכים

נסים ויעל לוי, 2008, מחזיקים את ההגהות הראשונות מהדפוס של ספרם. צילום: חדוה רוקח, מתוך הספר "רופאיה של ארץ-ישראל 1948-1799". באדיבות איתי בחור - הוצאה לאור

יעל לוי, אלמנתו של פרופ' נסים לוי, היסטוריון הרפואה בישראל, נהרגה שלשום (ב') מפגיעת אוטובוס בעת שחצתה מעבר חציה ליד קניון G, בכניסה לעירה יקנעם. יעל, בת 81 במותה, עשתה את דרכה לבית העלמין המקומי כדי לעלות לקבר בעלה. אתמול הובאה למנוחות ליד קבר בעלה המנוח.

יעל ופרופ' נסים לוי, שנפטר ב-2018 בגיל 85, ראו בספרם המונומנטלי "רופאיה של ארץ ישראל 1948-1977" את פרויקט חייהם. הספר, במתכונת לקסיקון, ראה אור בשלוש מהדורות בהוצאת איתי בחור. שניהם אספו במשך שנים חומר ביוגרפי על יותר מ-4,000 הרופאים שפעלו בארץ מאז כיבוש נפוליאון בסוף המאה ה-18 ועד קום המדינה.

יעל לוי לבית לוינגר, מוותיקי המושבה יקנעם, פזיותרפיסטית בהכשרתה, עבדה שנים רבות במרכז הרפואי רמב"ם ובמרכז הגריאטרי-שיקומי פלימן בחיפה.

פרופ' נסים לוי היה רופא גסטרו-אנטרולוג, פרופסור חבר קליני בטכניון אבל מעל לכל חוקר תולדות הרפואה בישראל. הוא נולד בסופיה, בירת בולגריה, וסיים לימודי רפואה באוניברסיטה העברית בירושלים. ב-1967 יסד את המכון לגסטרואנטרולוגיה ב"הדסה-רוטשילד", לימים המרכז הרפואי בני ציון בחיפה, ושימש כמנהלו עד 1999.

פרופ' לוי היה גם מראשוני המורים בפקולטה לרפואה בטכניון. אבל לצד עיסוקו ברפואה גילה עניין רב בחקר תולדות הרפואה בישראל. לימד קורס בנושא זה בפקולטה לרפואה של הטכניון ופרסם כ-50 מחקרים ובהם ספר על ראשיתו של בית החולים הדסה-רוטשילד אך שני מחקריו הגדולים ביותר הם "פרקים בתולדות הרפואה בארץ-ישראל, 1799–1948" (1998) ו"רופאיה של ארץ-ישראל, 1799–1948" (2008; מהדורה מעודכנת: 2017).

את הספר האחרון, שבו הושקעה עבודה בת 11 שנה, כתב בשיתוף עם אשתו יעל. פרופ' לוי נחשב כתובת וסמכות ראשונה במעלה בכל הנוגע לתולדת הרפואה בארץ.

לאחר שפרש עם רעייתו יעל לגמלאות, וזאת על פי תכנון מוקדם, החליטו להקדיש את שנותיהם לאיסוף חומר מחקרי על הרפואה והרופאים בישראל. לאחר שפרופ' לוי הלך לעולמו, המשיכה יעל במלאכה לבדה ויחד עם המו"ל איתי בחור היא נערכה להוצאת מהדורה רביעית ועדכנית של ספרם.

נושאים קשורים:  פרופ' נסים לוי,  היסטורה רפואית,  יעל לוי,  חדשות,  הוצאת איתי בחור
תגובות