חדשות

ניתוח חדשני ב"הלל יפה": יצירת נרתיק באישה שנולדה עם מום מולד

בניתוח יצרו הרופאים נרתיק מרקמת פריטונאום, חלק ממעטפות הבטן, ללא צורך בכריתת מעי או גיוס שתל עור, כפי שהיה נחוץ בעבר

ד"ר בני פיינר, מנהל היחידה לאורוגינקולוגיה וכירורגיה משקמת לרצפת אגן ב"הלל יפה". "לשיטה יתרונות רבים וביניהם תוצאה אסתטית טובה ללא חתך בטני ומינימום סיכונים" (צילום: "הלל יפה")

ביחידה לאורוגינקולוגיה ורצפת האגן במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה בוצע ניתוח חדשני ובשיטה לפרוסקופית ליצירת נרתיק באישה שנולדה ללא נרתיק עקב מום מולד. בית החולים מסר כי הליך זה הוא, ככל הידוע, הראשון שנעשה בישראל.

בניתוח יצרו הרופאים נרתיק מרקמת פריטונאום, חלק ממעטפות הבטן, ללא צורך בכריתת מעי או גיוס שתל עור, כפי שהיה נחוץ בעבר.

אחת מ-5,000 תינוקות נולדת ללא נרתיק ולמרביתן אין גם רחם. התסמונת הנדירה נקראת "מאייר רוקיטנסקי קוסטר האוזר" (MRKH). לתינוקת זאת שחלות וחצוצרות תקינות עם הפרשה תקינה של הורמוני המין הנקביים ומבנה תקין של איבר המין החיצוני, אך הרחם והנרתיק (מרביתו או כולו) אינם מתפתחים.

את הניתוח החדשני ביצע הצוות בראשותו של ד"ר בני פיינר, מנהל היחידה לאורוגינקולוגיה וכירורגיה משקמת לרצפת אגן ב"הלל יפה", בהנחייתו של פרופ' עבאס שוברי, מבכירי הגינקולוגים בארה"ב העוסק, בין היתר, בטיפול במומי מערכת הרבייה והגניטליה.

ד"ר פיינר מסר: "עד כה בוצעו בארץ כמה ניתוחים ליצירת נרתיק בשיטה שהצריכה פתיחה של חלל הבטן בחתך גדול וכריתה של מקטע מהמעי או גיוס שתל עור מאזור הבטן, הירך או רירית הלחי - והפיכתו לנרתיק. לניתוח זה סיכוי גבוה יחסית לסיבוכים, החלמה קשה וכן בעיות פוטנציאליות שעלולות להיווצר בהמשך כמו הפרשות מעי סמיכות בחלל הנרתיק או גדילת שיער בתוך הנרתיק כתוצאה משימוש בשתל העור.

ד"ר פיינר הסביר כי בשיטה לפיה עבדו, "דרך הפתחים הזעירים בדופן הבטן נוצר נרתיק פונקציונלי מרקמת הפריטונאום. עם הזמן, רקמה זו אף מקבלת מרקם ותכונות דומים לרקמת הנרתיק המקורית. לשיטה זו כמה יתרונות: תוצאה אסתטית טובה ללא חתך בטני, מינימום סיכונים ובעיות פוטנציאליות, החלמה מזורזת וחזרה מהירה לתפקוד יומיומי רגיל".

המנותחת היא בת 25 שסובלת מהתסמונת כאשר בגופה "ניצן מנוון" באורך 3-2 ס"מ במקום נרתיק. הוא לא אפשר לה לקיים יחסי מין. לאחר שטיפול שמרני שכלל שימוש במרחיבי נרתיק ייעודיים ולא הועיל, הומלץ הניתוח שעבר בהצלחה. האישה נמצאת במעקב.

נושאים קשורים:  ניתוח ליצירת נרתיק,  בית החולים הלל יפה,  ד"ר בני פיינר,  פרופ' עבאס שוברי,  אורוגינקולוגיה,  חדשות,  מום מולד,  תסמונת מאייר רוקיטנסקי קוסטר האוזר
תגובות

במילה אחת - "מדהים".
שפו עם קידה עמוקה לצוות המבצע.