דעות

שר הבריאות יולי אדלשטיין, האם תביא סוף סוף לשינוי אמיתי?

ימי הקורונה העלו את רייטינג משרד הבריאות ומדגישים את האתגרים העצומים בקדנציה הקרובה כנגד מגבלות התקציב | האם שר הבריאות החדש יוכל להם ולמאבקים הצפויים עם משרד האוצר?

"בימי כהונת ליצמן כמעט לא נערך דיון משמעותי בכשלים המבניים המהותיים, למרות שהם מוזכרים במספר דו"חות מדינה וגם נדונו בוועדות שעסקו בריבוי כובעי משרד הבריאות". בצילום: ליצמן ואדשלטיין. צילום: הדס פארוש/ פלאש 90

מלידה ועד מוות. קשת הנושאים המעסיקים את המשרד כמעט אינסופית. משרד הבריאות אחראי על איכות המים שאנו צורכים. מדי שנה נערכים במתקני מים ארציים ויישוביים עשרות אלפי בדיקות כימיות ומיקרוביולוגיות, בין היתר, לאיתור נוכחות חיידקים וטפילים. זוכרים מה היתה ההחלטה הראשונה של שר הבריאות היוצא יעקב ליצמן בקדנציה השנייה במשרד? החזרת הפלואור למי השתייה, לאחר שקודמתו בתפקיד, יעל גרמן, ביטלה את ההפלרה. בקדנציה הנוכחית צפו גם ויכוחים סביב נחיצות תוספת מגנזיום למים ובעניין מחדל שרידי העופרת, במי השתייה.

גם האוויר מעסיק את אנשי הבריאות. באחריותם לדאוג לצמצום מזהמים לאור הקשר הישיר בין איכות האוויר לבין תחלואה, אלרגיות ואף תמותה. זיהום עקב ההתחממות הגלובלית, שינויים בתרכובות חומרים באוויר, פליטת אוזון וחלקיקים רעילים אחרים מהתעשיה וממקורות אחרים, זיהום בתוך מבנים ועוד ועוד, רשימת ענייני אוויר. בצד זה, גם איכות הקרקע והסביבה נכללים בתחום האחריות.

לפנינו תקופה רוויית יצרים ומאבקים בין משרדי הבריאות והאוצר. איתות ראשון לכך ניתן בימים האחרונים טרם הקמת הממשלה, עם העברת טיוטה להערות של סעיפי ה"קאפ" במסגרת חוק ההסדרים מאגף התקציבים באוצר לבתי החולים ולקופות

שר השיכון החדש, יעקב ליצמן, למשל, צפוי להיקלע לעימותים מעניינים עם אנשי משרדו הקודם, סביב הליכי תכנון ובנייה. שכן רק בפברואר, במסגרת סקירת ההיבטים הבריאותיים של תכנית המתאר הארצי לכרייה ולחציבה, עבר מסמך דרמטי הקובע כי יש לבצע תסקירים בענייני בריאות כחלק מהליכי תכנון של פרויקטים ותכניות כמו הקמת מפעלים, תחנות כוח ומחצבות.

מניפת האחריות של משרד הבריאות מקיפה סוגיות בממשקים נרחבים אחרים. למשל, שוק התמרוקים, שלא מכבר חולל סערה סביב ענייני הרפורמה, או שוק תוספי התזונה, שעל רקע תובנת חשיבות חיזוק המערכת החיסונית במגיפת הקורונה, צפוי להתפתח ולצמוח, אלא שגם הוא מחייב ניעור והתאמה למציאות, בה יכולים אזרחי ישראל להזמין תוספי תזונה מאתרי הזמנות מחו"ל, שם יש הרבה פחות רגולציה ופיקוח.

פרמצבטיקה, פיקוח על תרופות ומכשור רפואי, אישורים, מעקב אחרי מלאים - אלה נושאים שהם חלק טבעי מהיומיום במשרד. לצידם גם ממשקים, שהופכים למשמעותיים, על רקע אורח החיים המודרני וקשורים בהתנהגויות מזיקות ובהתמכרויות, או באחריות על מגוון שירותים בתחום בריאות הנפש, לרבות שירותי הפסיכולוגיה הציבורית וגם הפסיכיאטריה, אשר זוכים לציוני '"נכשל" בדו"חות מבקר המדינה.

שר הבריאות החדש יולי אדלשטיין יגלה שהוא אחראי גם על תחום השיקום וכן על תחום הפונדקאות שמייצר דרמות אנושיות, ובכלל, על ענייני פוריות; על תחום הבריאות הדיגיטלית, הדנטלית ועוד ועוד, קשת נושאים עצומה.

לפני עידן הקורונה, רוב השיח הציבורי בהקשר למשרד עסק בתחלואות או במצב הפיננסי של קופות החולים ובתי החולים. בימי כהונת ליצמן, כמעט לא נערך דיון משמעותי בכשלים המבניים המהותיים, למרות שהם מוזכרים במספר דו"חות מדינה וגם נדונו במספר ועדות שעסקו בריבוי כובעי משרד הבריאות: כרגולטור, כבעלים ומנהל בפועל של חלק מבתי החולים וכמבטח. כל אחת מהוועדות, בשעתה, יצרה רעש ועוררה ציפיות, אך לא מעבר לכך.

הרפורמה בתחום התפתחות הילד אמורה היתה להיכנס לתוקף ב-1 באפריל, לפני כחודש וחצי, והיא ממתינה לבחינה מחודשת. גם רפורמת הקנאביס הרפואי מגמגמת ומעוררת תרעומת קשה בקרב החולים, שקובלים על פגמיה

כבר ב-1990 בוועדת נתניהו (השופטת שושנה נתניהו, דודתו של ראש הממשלה), ובהמשך בוועדת טל (1995), בוועדת אמוראי (2002), בוועדת לאון (2004) ולאחרונה בוועדת גרמן (2014), הובהר כי יש להוביל שינוי לעומק במבנה המשרד, בין היתר, באמצעות הפרדת הרשויות: הוצאת האחריות על ניהול חלק מבתי החולים מהמדינה בעזרת הליך תיאגוד. ועדת גרמן, האחרונה, אף הרחיקה לכת יותר בתחומי עיסוקיה ויצאה עם שורת המלצות מרחיבות בנוגע להתייעלות מערכת הרפואה הציבורית, החלשת שוק ביטוחי הבריאות הפרטיים והסטת חלק מהכספים למערכת הציבורית. עם זאת, כדו"חות קודמים, לא הצליחה גם היא להביא לשינוי משמעותי.

ימי הקורונה העלו את הרייטינג של המשרד ומדגישים את האתגרים העצומים בקדנציה הקרובה, כנגד מגבלות התקציב. לא מן הנמנע, לפיכך, שלפנינו תקופה רוויית יצרים ומאבקים בין משרדי הבריאות והאוצר. אגב, איתות ראשון לכך ניתן בימים האחרונים, כבר טרם הקמת הממשלה, עם העברת טיוטה להערות של סעיפי ה"קאפ" (ההתחשבנות על ימי אשפוז) במסגרת חוק ההסדרים מאגף התקציבים באוצר לבתי החולים ולקופות.

לשר החדש ולצוות שאיתו, יש גם משימות מיידיות. בהן: המשך קידום רפורמת סימון המזון, שהפעימה הבאה שלה מתוכננת ל-1 בינואר 2021, וענייני חקיקה ורגולציה אחרים בנושאי אורח חיים בריא ותזונה, שנמצאים בעיצומם על רקע מגיפת ההשמנה שעולה הון למשק ומאיימת על בריאות הציבור.

הסדרת תחום המעבדות הרפואיות, חיזוקן וגיוס עובדים, הוא נושא בוער, שממתין למעורבות השר והמנכ"ל החדש, וכמובן גם יישום דו"ח טור כספא, לחיזוק הרפואה הפנימית, שכן התקופה האחרונה הבליטה ביתר שאת את חשיבות המחלקות הפנימיות

גם תחום תחלואת המוח נמצא על סדר היום לאור זינוק מבהיל במימדיו בישראל ביחס לכל מדינות העולם וגם על רקע ההשלכות הנוירולוגיות של נגיף הקורונה.

הרפורמה בתחום התפתחות הילד אמורה היתה להיכנס לתוקף ב-1 באפריל, לפני כחודש וחצי, והיא ממתינה לבחינה מחודשת. גם רפורמת הקנאביס הרפואי מגמגמת ומעוררת תרעומת קשה בקרב החולים, שקובלים על פגמיה.

הסדרת תחום המעבדות הרפואיות, חיזוקן וגיוס עובדים, הוא נושא בוער, שממתין למעורבות השר והמנכ"ל החדש, וכמובן גם יישום דו"ח טור כספא, לחיזוק הרפואה הפנימית, שכן התקופה האחרונה הבליטה ביתר שאת את חשיבות המחלקות הפנימיות, שגויסו לחזית הטיפול בחולי הקורונה. אותן מחלקות, שביומיום מהוות את עמוד השדרה המתרופף של מערכת הבריאות הציבורית.

עבודה מרובה ואתגרים בלי סוף. האם סוף סוף יגיע שינוי?

נושאים קשורים:  דעות,  פנינה אלעזר שלו,  יולי אדלשטיין,  ועדת גרמן,  חדשות,  משרד הבריאות
תגובות