חדשות

בדיקה חדשנית ב"הלל יפה" מאפשרת לגלות את הסיבה להפלה בטרם גרידה

ד"ר שגיא חיימוביץ', מנהל השירות לטיפול אמבולטורי ולהיסטרוסקופיה: "הבדיקה מסייעת לזהות את הסיבה להפלה ובכך לסייע בהתמודדות עם האירוע המצער, כמו גם למנוע הפלה עתידית"

ד"ר חיימוביץ' בחדר הניתוח. ביצוע היסטרוסופיה בטרם גרידה. צילום: דוברות "הלל יפה"

באגף נשים ויולדות של המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה הוחל בביצוע בדיקת היסטרוסקופיה מכוונת, הנעשית בטרם תהליך הגרידה. הבדיקה תאפשר לרופאים לדעת מהי הסיבה להפלה. כיום, כשליש מההריונות מסתיימים בהפלות.

ד"ר שגיא חיימוביץ', מנהל השירות לטיפול אמבולטורי ולהיסטרוסקופיה בבית החולים, המבצע את ההליך, מסר: "הבדיקה מסייעת לזהות את הסיבה להפלה ובכך לסייע בהתמודדות עם האירוע המצער, כמו גם מניעת הפלה עתידית אפשרית".

"נשים שעוברות הפלה בשבועות מוקדמים (עד שבוע 10 להריון), אינן זוכות במרבית המקרים לדעת את הסיבה להפלה", הוסיף ד"ר חיימוביץ'. "לתחושת הצער והאובדן מתלווה לא אחת גם תחושת אכזבה עצמית של כישלון. אני שומע לא אחת את האישה חושבת בקול רם, 'מה עשיתי לא נכון?', והלב נצבט.

"הבדיקה שהתחלנו עתה להציע לנשים נעשית כרגע במסגרת מחקרית באישור ועדת הלסינקי. יש בה כדי לייצר מהפכה קטנה, הן מבחינת הרופאים המקבלים כלים נכונים יותר ומבצעים את ההליך בצורה ממוקדת יותר והן מבחינת הנשים שמקבלות תשובה שיש בה מן הניחום וגם מן התקווה שההריון הבא יהיה אחר".

כיצד מתבצעת הבדיקה בפועל?

ד"ר חיימוביץ': "ממש לפני ביצוע הגרידה, סוקרים את הרחם באמצעות היסטרוסקופ, בודקים את העובר, רואים את חלל הרחם ומאתרים ממצאים ספציפיים המאפשרים לרופאים לבדוק מה לא היה תקין בעובר. לעתים, כבר בבדיקה רואים את הסיבה ואת המום, ולעתים בבדיקה שלאחר מכן מקבלים ממצאים שעשויים לתת לאישה ולרופאיה כלים כדי למנוע אולי את המום הספציפי בהריון הבא".

אחת הדוגמאות, מיני רבות, היא של אישה שהגיעה לביצוע גרידה בשבוע 10 בשל היעדר דופק. בבדיקת ההיסטרוסקופיה מכוונת שנעשתה לפני הגרידה, באזור ההשרשה, נראה שלעובר מום פיזי ברור בראשו. נדגמה ביופסיה שנשלחה לביצוע מיפוי גנטי כדי לבדוק את הסיבה. המיפוי הגנטי היה תקין, ולכן ההנחיה העיקרית לאישה היתה ליטול באופן מסודר תוספי מזון נדרשים כמו חומצה פולית, שמחקרים מראים שמסייעים למניעת מומים בעובר.

"נכון שההנחיה לנשים שרוצות להיכנס להריון היא ליטול חומצה פולית, אבל מה שחשוב כאן הוא שהאישה גם קיבלה תשובה לכך שאין מדובר במשהו שעלול להיות בהכרח סדרתי, וזה חשוב", ציין ד"ר חיימוביץ.

כאמור, כשליש מההריונות מסתיימים בהפלה מסיבות שונות, ברובם המכריע, כשההריון צעיר (עד שבוע 10–11), הסיבה לא נבדקת. הבדיקה גם מאפשרת לרופאים קבלת כלים טובים יותר להנחות את האישה בהריון הבא, ובכך יתרונה הנוסף. כמו כן נמנעת בעת הבדיקה פגיעה אפשרית בדפנות הרחם ובהתאם, האפשרות ליצירת הידבקויות - אחד הסיבוכים השכיחים של גרידה שעלול לפגוע בסיכויי ההריון הבא. בסיום הגרידה נעשית בחינה נוספת באמצעות ההיסטרוסקופ על מנת לוודא שאין שאריות ובכך גם נמנעת מראש האפשרות לגרידה חוזרת.

ד"ר חיימוביץ' ציין כי נתוני מחקר שבחן את יעילות הבדיקה הזה הוצגו בחודש שעבר (מאי) בכנס בינלאומי בנושא היסטרוסקופיות שנערך בברצלונה. "הנתונים זכו להדים חיוביים ביותר אצל קהל הרופאים, אבל מעבר לעובדה שלנו, כרופאים, יש עתה כלי הנותן תשובה קלינית שמסייעת בהמשך, הרי שמה שחשוב לא פחות, ניתנת כאן תשובה ברמה הרגשית, שגם לה יש חלק לא מבוטל בהריון עתידי ובהפגת חששות וחרדות אצל האישה".

נושאים קשורים:  ד"ר שגיא חיימוביץ',  הלל יפה,  הפלה,  היסטרוסקופיה,  חדשות,  מניעת הפלות חוזרות
תגובות