זקפה

6 חודשים של טיפול יומי עם Vardenafil משפרים פרמטרים של תפקוד אנדותליאלי והיפוגונדיזנם בקרב גברים עם סוכרת סוג 2 ובעיות זקפה

מחקר מצא, כי כי מתן קבוע של Vardenafil יעיל ומשפר מדדים אנדותליאלים בקרב גברים עם סוכרת סוג 2, וכן משפר היפוגונדיזם בקרב גברים סוכרתיים הסובלים מהתופעה

בדיקת רמת הסוכר בדם (צילום: אילוסטרציה)

סוכרת סוג 2 קשורה להפרעות אנדותילאליות המאופיינות על ידי הפחתה בהרפיה בעקבות שחרור NOי(Nitric Oxide). מעכבי PDE5י (Phosphodiesterase type 5 inhibitors) משפרים רמות NO.

מטרת המחקר הנוכחי היתה לבדוק אם שימוש ארוך טווח, כרוני, במעכב ה-PDE5יVardenafil (לויטרה - Levitra; חברת BAYER PHARMA), משפר תפקוד אנדותליאלי סיסטמי בקרב גברים עם סוכרת.

המחקר היה מחקר קליני פרוספקטיבי, אקראי, מבוקר פלצבו, כפול סמיות. סך הכל 54 גברים עם סוכרת סוג 2 שאובחנה בחמש השנים האחרונות, ושסובלים מהפרעות בזקפה, נכללו בו, ללא תלות ברמות טסטוסטרון.

26 ו-28 גברים חולקו לקבוצת הטיפול וקבוצת הפלצבו, בהתאמה. המחקר כלל שלב גיוס, שלב טיפול של 24 שבועות (Vardenafil/פלצבו 10 מ"ג פעמיים ביום) ותקופת מעקב של 24 שבועות. הפרמטרים שהוערכו כללו: תפקוד זקפה ]לפי מדד IIEF-15י(International Index of Erectile Function 15)], הרחבה מושרית זרימה [FMDי(Flow Mediated Dilation)], רמות אינטרלוקין-6 בסרום, Endotelin-1, גונדוטרופינים וטסטוסטרון (נמדד על ידי liquid chromatographyי/tandem mass spectrometry).

תפקוד הזקפה על פי מדד IIEF-15 השתפר במהלך הטיפול (p<0.001). בסוף הטיפול גם ה-FMDי(p=0.040) וגם אינטרלוקין-6 (p=0.019) השתפרו בצורה משמעותית. FMD נמצא בקורלציה עם רמות טסטוסטרון בסרום (R²=0.299י; p<0.001). רמות טסטוסטרון גדלו משמעותית תחת טיפול ב-Vardenafil וחזרו לרמות תקינות בקרב גברים עם היפוגונזדיזם (n=13), ללא שינוי בגונדוטרופינים. שימוש כרוני ב-Vardenafil לא הוביל לתופעות לוואי רלוונטיות.

החוקרים ציינו, כי זהו המחקר הקליני כפול הסמיות, מבוקר הפלצבו הראשון שתוכנן במטרה להעריך את ההשפעה של טיפול כרוני ב-Vardenafil על מדדים הקשורים לתפקוד אנדותליאלי והורמוני מין בקרב גברים עם מחלה כרונית.

הם סיכמו, כי מתן כרוני של Vardenafil הינו יעיל ומשפר מדדים אנדותליאלים בקרב גברים עם סוכרת סוג 2. בנוסף, טיפול כרוני ב- Vardenafil משפר היפוגונדיזם בקרב גברים סוכרתיים עם היפוגונדיזם.

מקור:
Santi, D., Granata, A.R., Guidi, A., Pignatti, E., Trenti, T., Roli, L., Bozic, R., Zaza, S., Pacchioni, C., Romano, S. and Nofer, J.R., 2016. Six months of daily treatment with vardenafil improves parameters of endothelial inflammation and of hypogonadism in male patients with type 2 diabetes and erectile dysfunction: a randomized, double-blind, prospective trial. European Journal of Endocrinology, 174(4), pp.513-522.

נושאים קשורים:  זקפה,  VARDENAFIL,  לויטרה,  levitra,  סוכרת סוג 2,  מחקרים
תגובות