תחושת רפאים

שיקום בעזרת מערכת מציאות מדומה מסייע להקל על כאבי פנטום באיבר הקטוע

מחקר מצא, כי שיקום בעזרת VR (מציאות מדומה) עשוי לשפר את המוטיבציה של מטופלים ולהשיב את התחושה המוטורית מהיד הקטועה, ולהביא להקלה על כאב הרפאים בגפה הקטועה

משקפי מציאות מדומה (צילום: אילוסטרציה)

חוקרים פיתחו שיטה כמותית למדידות אותות המייצגים תנועה בגפה עליונה חסרה ("כאבי פנטום", phantom upper limb) על ידי מטלת קואורדינציה של קוארדינציית קו ומעגל בשתי הידיים (bimanual circle-line coordination task - BCT).

מחקר זה בדק אם שיקום נוירולוגי בעזרת מערכת מציאות מדומה (virtual reality - VR) יכול להשיב אותות המייצגים תנועה רצונית ולהקל על כאבי פנטום בגפה הקטועה.

שמונה מטופלים הסובלים מכאבי פנטום בגפה קטועה גויסו למחקר. במהלך ביצוע BCT, המשתתפים ציירו מספר פעמים קווים אנכיים בעזרת היד שנותרה והתכוונו לצייר מעגלים עם היד הקטועה. ציור מנטלי של מעגלים על ידי היד הקטועה הביא להופעת שינויים מעוקלים בקווים האנכיים (השפעת צימוד של שתי הידיים – "bimanual-coupling").

בוצעה מדידה כמותית של השפעה זו של צימוד שתי הידיים כאותות המייצגים תנועה בגפה הקטועה לפני ומיד אחרי שיקום נוירולוגי קצר-טווח עם VR. המדידה הכמותית בוצעה על ידי סולם דירוג מספרי של 11 נקודות עבור עוצמת כאב הרפאים ושאלון מקגיל לכאב (Short-Form McGill Pain Questionnaireי– SF-MPQ).

במהלך השיקום הנוירולוגי, המטופלים לבשו head-mounted display שהציגה הדמיית ראי ממוחשבת של הגפה הקיימת במקום הגפה הקטועה, כך שהנבדק ראה עצמו עם שתי גפיים. על ידי כוונה להניע את שתי הידיים בו-זמנית ובתנועות דומות, הנבדקים קלטו במערכת VR ביצוע תנועות בגפה הקטועה.

שיקום נוירולוגי קצר עם VR השיב באופן מיידי אותות המייצגים תנועה רצונית ב-BCT והביא להקלה בכאב הרפאים (סולם דירוג מספרי: הקלה של 39.1% ± 28.4%, p=0.015י; SF-MPQ: הקלה של 61.5% ± 48.5%, p=0.015).
נמצא קשר ישיר בין השבת אותות המייצגים תנועה בגפה הקטועה להקלה בעוצמת כאב הרפאים (p< 0.05).

החוקרים סיכמו, כי שיקום בעזרת VR עשוי לשפר את המוטיבציה של מטופלים ולהשיב את התחושה המוטורית מהיד הקטועה, ולהביא להקלה על כאב הרפאים בגפה הקטועה. עד עתה, לא היו ראיות אובייקטיביות כי השבת התייצגות של תנועה על ידי שיקום נוירולוגי עם VR מקלה על כאבי רפאים. מחקר זה חשף באופן כמותי כי שיקום נוירולוגי עם VR, יחד עם מטלת קואורדינציה בביצוע שתי הידיים, מביא להקלה על כאב רפאים.

מקור:
M. Osumi, A. Ichinose, M. Sumitani, N. Wake, Y. Sano, A. Yozu, S. Kumagaya, Y. Kuniyoshi and S. Morioka; Restoring movement representation and alleviating phantom limb pain through short-term neurorehabilitation with a virtual reality system
European Journal of Pain, Version of Record online: 5 JUL 2016
DOI: 10.1002/ejp.910

נושאים קשורים:  תחושת רפאים,  גפה קטועה,  מטלת קואורדינציה,  אותות המייצגים תנועה,  שיקום נוירולוגי,  מציאות מדומה,  Virtual Reality,  ציור מנטלי,  כאב רפאים,  שאלון מקגיל,  מחקרים
תגובות